Saturday, April 25, 2009

Sincere??


Bagaimanakah belajar ikhlas? memang sangat sukar mempunyai hati yang seluas samudera dalam memaafkan saat kita dikecewakan atau tidak mendapatkan apa yang kita inginkan. Belajar dari setiap orang-orang yang setiap hari lalu lalang di depan mata, serta belajar saat diri ini berkaca. Sangat sukar mencari apa yang dikatakan ikhlas. Iklhlas datang dari hati?Selalu saja keinginan mengalahkan kesedaran. Padahal kalau kita semua sedar bahawa kita tidak memiliki apa2 pun di dunia ini, kita tidak ada hak untuk semua yang kita ‘miliki’. Bagaimana ikhlas dalam mencintai? jika syarat utama dari cinta adalah keihlasan siapakah yang sanggup untuk menjadi pecinta sejati? ternyata untuk mengenal cinta sejati Nya sangat sulkar dipelajari hanya dengan mencintai kepada seorang manusia. Kecewa, sakit hati , asa bersalah menjadi anak-anak tangga menuju erti cinta yang sebenarnya. Bagaimana kita boleh ke tahap-tahap itu? dapatkah kita mempunyai setitik saja sifat Ar-Rahman dan Ar-Rahim Nya?.

Memilih yang lebih baik antara mencintai atau dicintai tidaklah penting. Kerana kita tidak mungkin hanya akan berada pada satu keadaan"mencintai" atau "dicintai" saja. Hidup kita akan diisi oleh keduanya secara bergantian dan terus-menerus. Mungkin satu masa kita berada pada posisi mencintai, tapi pada masa yang sama atau lain kita berada pada posisi dicintai. Yang paling penting adalah bagaimana kita boleh belajar saat kita mengalami salah satu atau keduanya. Dan yang lebih-lebih penting-penting lagi,pasti akan ada saatnya dimana mencintai dan dicintai bersama…insyaAllah.


p/s :Semoga bahagia selalu bersama kita dimana mencintai dan dicintai sudah bertemu… :) Amin.



2 comments:

PinQib said...

Artikel ini, sngat la mnytuh perasaan,.

walopon saya masih single n available,.

INSYAALLAH,.ikhlas pasti tumbuh dalam diri saya

Sasya Willis said...

Orang yang ikhlas, tidak akan pernah mengharapkan apa2pun dari siapa2pun, kerana kenikmatan baginya bukan dari mendapatkannya, tapi dari apa yang boleh ditunjukkan, diberikan.

Semoga Allah mengurniakan kita hati yang ikhlas.. ;)