Monday, March 22, 2010

Please mind your own business.

On a subtle note, tepi kain atau tepi kaki seluar ni kena jaga selalu. Mana lah tau kut kut terpalit tahi ayam ke, tahi kucing ke. Namun macam tu kadang-kadang kita ni agak keterlaluan menjaga tepi kain. Kalau jaga tepi kain sendiri tak apa lah juga, ni dok sibuk jaga tepi kain orang sampai kadang-kadang sampai tahap mengutuk, mencela, menghina dan mengaibkan orang lain tu. Tiba-tiba pandang kat tepi kain kita terbau tahi pulak. Kan ke naya namanya tu.

Katalah, ada seorang yang kita kenal telah membuat suatu kesalahan. Memang lah benda tu salah, orang yang buat tu pun tahu dia buat salah, Malah rasanya dia pun menyesal dengan apa yang dia buat tu. Alih-alih, kita yang kenal atau tak berapa kenal, dia tanpa usul periksa asyik dok kepoh sana, kepoh sini, siasat sana siasat sini bercerita sana sini tentang keburukan dan kesalahan orang itu. Benda yang sulit pun dijaja sana sini.

Macamana kalau benda yang sama jadi pada kita. Mahukah kita, orang dok jaga tepi kain kita dan mula mengutuk kita macam tu?. Sanggup kah kita tengok orang-orang yang kita sayang (mak bapak, adik beradik, anak-anak) di kaitkan sama, dicaci dicela?. Mereka ini mungkin just innocent bystanders.

Menjaga tepi kain orang ni kalau nak diikutkan bukan sesuatu yang negatif. Kalau kita tahu jiran kita kena dera ke takkan kita masih nak ambil sikap tak mau jaga tepi kain dia kan? Kalau kita tahu kawan-kawan ditimpa musibah, kita call atau sms dia tanya dia, dia ok tak, tunjuk kita support dia, nasihat dia, tanya dia apa kita boleh tolong, doakan dia, agar Allah permudahkan segala pekerjaan dia untuk mengeluarkan diri dia dari musibah tu. Kan ke elok tu? Itu baru kita boleh kata jaga tepi kain yang positif.


No comments: